Ontwenningsverschijnselen van nicotine

Sigaretten, kauwen op tabak en sigaren zijn allemaal gemaakt met gedroogde tabaksbladeren die de stof nicotine bevatten. Deze producten bevatten naast nicotine ook nog een reeks andere chemicaliën om het roken aangenamer te maken. Uit een onderzoek is gebleken dat er maar liefst 4. 000 verschillende chemische stoffen in een sigaret zitten. Deze stoffen kunnen ernstige gevolgen hebben voor uw gezondheid.

Nicotine is de stof die je verslaafd maakt aan tabaksproducten. Als je probeert te stoppen met roken kan je lichaam hierop reageren. De meeste mensen die proberen te stoppen krijgt te maken met minstens een ontwenningsverschijnsel.

De meest voorkomende ontwenningsverschijnselen zijn;

[list type=”list-style1″]
  • Vermoeidheid
  • Een droge mond
  • Hoofdpijn
  • Veel hoesten
  • Prikkelbaarheid
  • Constipatie
  • Angstaanvallen
  • Drang om te roken
[/list]

Voor mensen die voor een langere periode veel sigaretten per dag rookte zullen de ontwenningsverschijnselen zwaarder vallen. Symptomen kunnen zich op bepaalde tijden van de dag of bepaalde plaatsen erger worden. Je kan onbewust reageren op plaatsen of mensen waardoor je geprikkeld raakt om toch te gaan roken, doe je dit niet raakt het lichaam geïrriteerd doordat er niks binnenkomt.

Het probleem van abrupt stoppen met roken

De symptomen van een tekort aan nicotine zijn tijdelijk, wellicht kan het moeilijk zijn om de reactie van je lichaam te onderdrukken of te accepteren. Als je ervoor kiest om te stoppen met roken zonder enig hulpmiddel verschijnen de eerste symptomen meestal al 2 tot 3 uur na je laatste sigaret. Deze symptomen zullen met de dag waarschijnlijk erger worden en  je zult hoogstwaarschijnlijk bij de 3e dag een piek bereiken. Als je lichaam eenmaal gewend raakt aan het niet hebben van nicotine of geleidelijk steeds minder nicotine zullen de symptomen langzaam verdwijnen.

Sommige rokers zijn bang voor de ontwenningsverschijnselen en kiezen ervoor om te stoppen met behulp van een hulpmiddel. Denk hierbij aan sigaretten met een laag nicotine gehalte, kauwgom met nicotine, nicotinepleisters of medicatie.

Hoe gaat u om met ontwenningsverschijnselen?

Het maakt niet uit hoe je stopt met roken, een ieder zal zijn piek bereiken. Je hoeft niet toe te geven aan je symptomen maar hier zijn een aantal tips om ermee om te gaan.

Oefeningen

Doordat je lichaam aan het ontwennen is kan je last krijgen van stemmingswisselingen. Je kunt je zelfs depressief gaan voelen. Sporten kan hierbij helpen, 30 minuten lichaamsbeweging per dag kan je erbij helpen om het slappe gevoel, vermoeidheid en depressie tegen te gaan. Dit komt door de stof die vrij komt in je lichaam tijdens het sporten. Sporten kan ook helpen om beter te slapen echter, sporten voor het slapen gaan kan het weer tegengaan. Zorg ervoor dat uw lichaam minstens 4 uur rust heeft tussen het sporten en slapen gaan in.

Slapen

Je lichaam doorstaat een hele verandering. Als u zich moe of slaperig voelt geef hieraan toe en doe regelmatig een dutje of ga eerder naar bed. Een regelmatig slaappatroon zal hierbij ook helpen.

Verleid jezelf

In plaats van het verlangen naar nicotine gaat men vaak over op voedsel. Dit is een reden waarom mensen vaak bang zijn om te stoppen met roken. Het toenemen van gewicht is een van de grootste symptomen bij het stoppen van roken. Zoek een ander middel dan voedsel wanneer je verlangt naar een sigaret. Denk hierbij aan het spelen van een spelletje, lezen van een boek, surfen op het internet, hardlopen of maak gebruik van een e-sigaret. Het doel is om jezelf te verwijderen van alle verleidingen en je te focussen op andere dingen.

Maak je leven rookvrij

Vraag je vrienden, familieleden etc. om uw nieuwe levensstijl te respecteren. Dit betekent dat ze niet in uw huis of auto moeten roken maar in een andere omgeving. Hierdoor kunt u hen misschien ook stimuleren om te stoppen met roken en kan het een eventuele win-win situatie zijn.

Omgaan met stress momenten

In het verleden was je sigaret een uitweg. Bij stress of een zware gebeurtenis greep je er gauw naar. Nu moet je technieken zoeken om met deze situaties om te gaan. Een goede manier om hiermee om te gaan zijn fysieke activiteiten. Lopen, schoonmaken en tuinieren, kunnen je helpen stress te verminderen en het verlangen naar een sigaret te verminderen. Mediteren en ademhalingstechnieken kunnen je helpen kalmeren. Je zult zelf een manier vinden om met deze symptomen om te gaan.

Samenwerken met je partner

Wees eerlijk en vertel je partner dat je stopt met roken. Leg ze ook uit dat de verleidingen als; “Slechts één sigaret zal geen schade brengen” je hierbij niet zullen helpen. Vraag om stimulans, aanmoediging en hulp. Hierdoor zal het doel makkelijker en sneller bereikt worden.

Vier Mijlpalen

Gefeliciteerd! Je hebt een mijlpaal bereikt. Je hebt een hele dag overleefd zonder ook maar één enkele sigaret. Beloon jezelf als je elk doel, dag, week of maand sigaret vrij bent. Momenten dat je verleidt wordt tot het roken van een sigaret kan je je concentreren op de prijs die in het verschiet ligt. Trakteer jezelf op een rust moment, bubbelbad, filmpje en plan voor de volgende dag jouw beloon dagje.

Ons product is bedoeld voor rokers van 18 jaar en ouder om een minder schadelijk alternatief te bieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *